Dwalen door het Twiske: de kunst van de bospaden

Omgeven door de open graspolders, bosjes en veenrivieren van het Waterland komen tijdens het pinksterweekend muziek, kunst en cultuur samen bij Lente Kabinet. Degenen die dwalen, maar ook degenen met een speficiek optreden in het vizier komen via de bospaden in aanraking met verschillende kunstinstallaties, en de synergie tussen kunst en natuur.


Geschreven door: Luise Härtel

Immers is de natuur bij Lente Kabinet de expositieruimte – in de breedste zin van het woord. De installaties op de bospaden vormen tijdelijke interventies die de relatie aftasten tussen de natuurlijke omgeving en de bezoekers van Lente Kabinet. De vaak onopgemerkte schoonheid van de natuur, haar aanwezigheid om ons heen en haar onbetwistbare noodzaak komen hierdoor een klein stukje dichterbij. Tussen de bomen is er ruimte om niet alleen te kijken naar een kunstwerk, maar ook om te reflecteren op de wereld zoals die is – en nog belangrijker, zoals die zou kunnen zijn. Wat als natuurgebieden zoals het Twiske niet meer toegankelijk waren? Wat als ze zo zeldzaam worden dat ze in gesloten ruimtes moeten worden beschermd? Wij gingen in gesprek met een selectie van onze kunstenaars om te kijken hoe zij het ervaren om met hun kunst onderdeel te worden van de groene pracht van het Twiske.

Kunstmatige, opblaasbare landschap door Elsemarijn Bruys

Elsemarijn Bruys heeft een hybride praktijk als beeldend kunstenaar en ruimtelijk ontwerper. Haar werk was onder andere te zien bij Torrence Art, Museum LAX, Van Eesterenmuseum, Art Rotterdam, Kunsthal KAde en het Van Gogh Museum. Bij Elsemarijn ligt de nadruk op het ontwerpen van een ruimtelijk ervaren, door middel van interactieve installaties en spatial design. Dit geldt zowel voor haar werk vervaardigd in opdracht als in haar autonome werk.

Wat kunnen wij verwachten van je aankomende installatie voor Lente Kabinet?

Artificial Landscape 2.0 is een 40 meter lange inflatable installatie die te zien is op een van de bospaden van Lente Kabinet. Zelf kijk ik ontzettend uit naar het formaat hiervan, dit is namelijk een van de grootste werken die ik tot nu toe heb gemaakt.

Op welke manieren laat je je door het Twiske beïnvloeden of inspireren tijdens de totstandkoming?

In dit geval doet de installatie een interventie in het Twiske, waarbij de plaatsing en het kleur gebruik is afgestemd op de locatie. Mijn werk reageert op de omgeving, en de context is dus zeker een groot onderdeel van het werk. De plaatsing, de kleuren en het formaat zijn belangrijke elementen die invloed hebben op hoe het werk zich verhoudt tot de omgeving. In een “white cube” is er natuurlijk ultieme focus op een werk, maar nu ontstaat er een dialoog tussen de omgeving en object.


Kunst heeft het vermogen om emotionele, diepgewortelde reacties uit te lokken – iets waar data en statistieken vaak tekort komen. Wat voor emoties hoop je op te roepen in het Twiske met je installatie

Helemaal mee eens! Voor mij spelen verhoudingen tussen object en toeschouwer een grote rol. Ik kan natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken. Ik kan diep geraakt worden door de poëzie van textiel in combinatie met beweging; of als ik mij verhoudt tot een object, of zelfs in een ruimte, die veel groter is dan ik. In de bergen of in de jungle bijvoorbeeld: dat geeft mij vaak een bijna kinderlijk gevoel. Ik hoop dat bezoekers van Artifical Landscape 2.0 zich wanen in een mix tussen een tunnel en een springkussen. Waar ze over na denken… dat laat ik aan hen. Ik ben benieuwd.

Eco-feminisime, heksenjacht en storytelling door jujulove

Juliette Lizotte oftewel jujulove is een video maker, designer en DJ gevestigd in Amsterdam. In haar eigen woorden: jujulove is een wereldbouwer, een ecofeminist, een heks, een orakel - die met 170 bpm haar eigen, parallelle wereld opent. Middels haar beeldende kunst onderzoekt jujulove onderwerpen zoals eco-feminisme en hekserij.

Wat kunnen wij verwachten van je tijdens Lente Kabinet? En waar kijk je zelf het meest naar uit?

Ik zal een eerste versie presenteren van een nieuw werk waar ik de laatste tijd mee bezig ben. Het wordt een mix tussen verhaal en voorstelling met beeld en geluid. Het is geïnspireerd op de Baskische mythologie en herbekijkt historische gebeurtenissen uit Baskenland, vooral de heksenjachtcampagne die leidde tot de verschuiving naar het christendom in het begin van de 17e eeuw. Ik ben benieuwd om dit nieuwe idee dat al een tijdje in mijn hoofd rondspookt uit te proberen en te onderzoeken hoe het ontvangen wordt door het publiek van Lente Kabinet. Ik schrijf nieuw materiaal en componeer er nieuwe muziek voor, dus het is best spannend!

In hoeverre bouwt je project op Lente Kabinet voort op thema's als ecofeminisme en hekserij die je in je eerdere werk hebt onderzocht?

Dit nieuwe werk is de voortzetting van mijn vorige project, Sisters of the Wind. Het kijkt naar mijn Baskische afkomst als een lens om voorchristelijke overtuigingen te verkennen. Ik kom terug op een deel van mijn eerdere onderzoek naar Europese heksenjachten; hoewel ik ooit had besloten weg te blijven van dit onderwerp: het is nogal donker, en lastig om deze informatie te verwerken. Maar kijkend naar het specifieke voorbeeld van het Baskenland en de impact die deze jachten hadden op de samenleving, zijn spiritualiteit en ecologie nu hele logische onderwerpen voor mij.

Wat betekent ecofeminisme voor jou persoonlijk?

Ecofeminisme is een term die in de jaren zeventig werd bedacht door de Franse denker Françoise d'Eaubonne, die ecologie en feminisme samenbracht en aandacht vroeg voor het feit dat zowel womxn als de natuur zijn uitgebuit en gecontroleerd door het patriarchaat. Het is intersectioneel feminisme van voor die tijd. Vandaag zou ik het zelfs koppelen aan een transfeministische kijk op de wereld, iets dat Preciado verdedigt. Voor mij is het een gewoonte om te onthouden dat wij (mensen en niet-mensen) allemaal deel uitmaken van de natuur, dat we met elkaar verbonden zijn, dat onze acties impact hebben op elkaar en dat alle wezens het verdienen om van hun bestaan te genieten. Het is een uitnodiging om te blijven oefenen en meer zorg, vreugde en plezier te verspreiden.

Wat zijn voor jou de grootste verschillen tussen je werk exposeren in een natuurgebied oftewel ‘buiten’, in vergelijking met gevestigde (binnen)ruimtes?

Mijn werk roept op om aandacht te besteden aan het landschap en de wezens waaruit het is gemaakt, dus het is eigenlijk heel fijn om buiten te zijn en niet in een conventionele kunstruimte, en om je af te stemmen op de omgeving en samen te observeren wat het met ons doet.

De natuur wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd. Wie weet, wellicht daag je wel de perceptie van onze bezoekers over bomen, bossen, of natuur in zijn algemeenheid uit. Als het aan jou lag: waar wil je dat het publiek tijdens het wandelen door het Twiske over nadenkt?

Dat we er niet alleen zijn! Dat alles om ons heen trilt en communiceert terwijl we rondlopen – op een manier die we niet volledig kunnen bevatten. Maar als we opletten, horen we misschien iets...

Elk jaar stoppen we veel liefde en aandacht in ons kunst- en cultuurprogramma. Dit jaar zijn naast Elsemarijn de Bruys en jujulove ook Steven de Peven en Telemagic van de partij – alle exposities zijn te ontdekken tijdens Lente Kabinet 2022 op 4 en 5 juni in het Twiske.

En dan nog dit: het Twiske is een mooie en bijzondere locatie, en wij zetten ons in om de prachtige natuur van dit Natura-2000 gebied te behouden. We werken al een aantal jaar samen met verschillende onafhankelijk eco-adviesbureaus om ervoor te zorgen dat Lente Kabinet nooit ten koste gaat van de lokale flora en fauna, vooral in de broedseizoenen. Hier lees je verder.